De centrale elementer i den nye pædagogiske læreplan er, at børnenes egen nysgerrighed, børnefællesskaber og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde, og at der er et potentiale for pædagogik og læring i alle typer af situationer, fx frokosten, legen, gåturen, bleskift, garderoben m.m..
Derudover beskriver læreplanen et bredt læringssyn, hvor børn skal udvikles, lære og dannes både kropsligt, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt.
Den styrkede læreplan støtter ligeledes udviklingen af en god evalueringskultur, hvor personale og ledelse forholder sig kritisk og refleksivt til egen praksis.
Den lovgivningsmæssige ramme består af:
Et pædagogisk grundlag med fokus på nedenstående temaer:
Leg
Et barnesyn, hvor det at være barn har værdi i sig selv
Dannelse og børneperspektiver
Læring
Børnefællesskaber
Pædagogisk læringsmiljø
Forældresamarbejde
Børn i udsatte positioner
Sammenhæng i overgange
Seks læreplanstemaer:
Alsidig, personlig udvikling
Social udvikling
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse
Natur, udeliv og science
Kultur, æstetik og fællesskab