Har du brug for hjælp til at forstå en afgørelse truffet af Fanø Kommune? Eller behøver du råd til, hvordan du kommer videre med en konkret sag i kommunen?
Så kan der være råd og vejledning at hente hos en borgerrådgiver. Fysisk er borgerrådgiveren placeret i Esbjerg, men en aftale mellem Fanø Kommune og Esbjerg Kommune sikrer, at alle borgere på Fanø kan gøre brug af borgerrådgivningsfunktionen.
Overordnet har borgerrådgiveren til formål at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og derigennem sikre, at borgernes henvendelser bliver hørt og brugt til at forbedre kommunens sagsbehandling og den personlige betjening.
Alle borgere, foreninger og virksomheder i Fanø Kommune kan rette henvendelse til borgerrådgiveren og gratis gøre brug af dennes råd og vejledning.
Det kan du fx bruge borgerrådgiveren til
- Hjælpe borgerne med at blive hørt i sager, hvor de synes, at kommunens behandling af dem og deres sag ikke er god nok
- Behandle henvendelser om kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
- Få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen
- Få rådgivning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- Få hjælp til at komme videre med en sag, hvis du har oplevet diskrimination i kommunen
- Få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag
- Komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.
- Hvis du skal til en samtale, som du er utryg ved, kan borgerrådgiveren også hjælpe dig med at forberede dig til samtalen, deltage i mødet og efterfølgende hjælpe dig med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen.