Bekymret for et barn?
Alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling, har ifølge loven pligt til at underrette kommunen.
Alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling, har ifølge loven pligt til at underrette kommunen. Det samme gælder hvis barnet lever under forhold, der kan bringe dets sundhed eller udvikling i fare.
Når du underretter kommunen om et konkret barn eller en ung, skal kommunen inden for seks hverdage sende en kvittering på underretningen.
Som underretter bliver du ikke part i sagen. Du får derfor ikke efterfølgende oplysninger om, hvilken hjælp eller støtte, kommunen vælger at give barnet.
Offentligt ansatte og personer, der udøver offentligt hverv, har en skærpet pligt til at underrette de sociale myndigheder, hvis de får kendskab til bekymrende forhold. Fagpersonen får som udgangspunkt en orientering om, hvorvidt underretningen har ført til opfølgende undersøgelser eller foranstaltninger.
Du kan kontakte kommunen på den måde du vil.
Du kan:
- gøre det digitalt via selvbetjeningsløsninger (de grønne bjælker her på siden)
- skriv en e-mail
- ringe
- møde frem osv.
Underretningen kan også ske anonymt, hvis du ønsker det.
Står du i en alvorlig og akut situation, hvor et barn og/eller en ung har brug for hjælp udenfor forvaltningens åbningstid, skal du kontakte politiet på 114, som har mulighed for at kontakte den sociale bagvagt.
Når kommunen modtager en underretning, har den pligt til at vurdere, om der er grundlag for at undersøge barnets forhold.
Inden for 24 timer skal kommunen vurdere, om der er behov for at iværksætte akutte foranstaltninger over for barnet eller den unge.
I sager om overgreb mod børn og unge kan myndighederne udveksle oplysninger mellem kommune, politi og anklagemyndighed samt mellem de involverede myndigheder, hvor et børnehus benyttes.
Hvis du ikke oplever, at kommunen handler tilstrækkelig hurtigt og alvorligt på baggrund af din underretning, kan du underrette Ankestyrelsen om din bekymring. På Børne- og Socialministeriets hjemmeside kan du læse mere om underretningspligten.
Er du i tvivl om et barns trivsel, kan du ringe og få rådgivning hos ForældreTelefonen hos Børns Vilkår. Den gratis rådgivning er en anonym service for forældre, bedsteforældre, venner, naboer og andre i barnets eller den unges netværk.
Når man henvender sig til Fanø Kommune, Social & Myndig, Børn og Unge kan man få åben rådgivning og vejledning af en familierådgiver. Det gælder også for børn og unge, at de kan møde op og anmode om åben rådgivning. Åben rådgivning kan gives anonymt, men mange gange vil man aftale, at der oprettes en sag på barnet/den unge.
En sag på et barn/en unge kan også påbegyndes, hvis Børn og Unge afdelingen indkaldes til møde af fx sundhedsplejerske, daginstitution, skole eller sygehus. En sådan indkaldelse vil i udgangspunktet være efter aftale med forældre/forældremyndighedsindhaver(e) og med deltagelse af forældre og evt. barn/ung. Møderne hedder TVÆRS møder og afholdes ofte på institutionen/skolen. Med til mødet er forældremyndighedsindehaveren(e), sundhedsplejen, psykolog, daginstitution eller skole. Myndighedsrådgiver fra Børn og Unge deltager i første omgang som konsulent. På mødet aftales, hvorfra barnet/den unge i samarbejde med forældrene kan støttes fremadrettet. Det kan fx være via Børn og Unge afdelingen, PPR, sundhedspleje, skole eller dagtilbud.
Fanø Kommune, Social & Myndighed opretter sag på et barn/en ung, når der indgår en underretning med bekymring for et barn/ung eller en familie. Alle underretninger vurderes inden for 24 timer og skal tages lige alvorligt uanset om de kommer fra en anonym underretter, en privat person eller en offentligt ansat, som gennem sit arbejde er i kontakt med barnet, den unge eller familien. Underretninger kan komme fra andre offentlige myndigheder som fx politiet.
Når Social og Myndighed har modtaget en underretning, sendes der inden for 6 dage en kvittering for underretningen til den person, der har underrettet.
Social og myndighed vurderer herefter underretningen. Er det nødvendigt, indhenter Social og Myndighed oplysninger fra skole, daginstitution eller andre, som kender barnet eller den unge.
Forældrene orienteres i udgangspunktet om, at der er modtaget en underretning samt om underretningens indhold og vil blive bedt om samtykke til, at Social og myndighed indhenter de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere underretningen. Forældrene involveres både i dette og det efterfølgende forløb med henblik på, at barnets eller den unges vanskeligheder så vidt muligt løses i samarbejde med forældrene. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om en underretning om at et barn/en ung er udsat for vold eller overgreb. I disse situationer kan Social og Myndighed foretage samtale med barnet uden forældrenes viden eller samtykke.
Social og Myndighed har pligt til at vurdere underretningen så tilpas grundigt, at det bliver klart, om der er behov for tilbud om en forebyggende indsats, om der skal laves en børnefaglig undersøgelse eller om sagen kan henlægges.
Hvis der er tale om en konkret og afgrænset problemstilling, vil Familieafdelingen tilbyde barnet/den unge og/eller familien en forebyggende indsats efter Barnets Lov § 14. Det er i situationer, hvor det ikke er nødvendigt at udarbejde en børnefaglig undersøgelse for at afklare, hvad der skal til for at kunne løse barnets/den unges udfordringer. Det kan fx være tilbud om familiebehandling, kontaktperson eller lignende, som forventes at være af kortere varighed. Lovgivningsmæssigt er der ikke tidsbegrænsning i fht. § 14, men der følges jævnligt op for sikring af, at der træffes afgørelse om børnefaglig undersøgelse, såfremt vanskelighederne alligevel ikke kan løses med et tilbud efter § 14.
Hvis der er grundlag for at antage, at et barn/en ung har behov for særlig støtte pga vanskeligheder, som ikke kan løses via forebyggende indsatser efter Barnets Lov § 14, skal der træffes afgørelse om børnefaglig undersøgelse.
Formålet med en børnefaglig undersøgelse er at fastslå, om der skal ydes støtte til barnet eller den unge – eller evt. til hele familien efter Barnets Lov § 32. En børnefaglig undersøgelse foretages ved at indhente oplysninger omkring barnet/den unge fra fx skole, daginstitution, sundhedspleje, egen læge og ved forældre og barnet/den unge selv. Der undersøges på barnets/den unges udvikling og adfærd, familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og venskaber og andet relevant. En børnefaglig undersøgelse laves i samarbejde med barn/ung og forældre og munder ud i en begrundet stillingtagen til barnets/den unges behov. Der er frist på afslutning af den børnefaglige undersøgelse inden for 4 mdr. fra grundlaget for afgørelsen.
Den børnefaglige undersøgelse vil afdække barnets/den unges vanskeligheder og skal munde ud i en afgørelse om særlige indsatser, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en unges særlige behov for støtte. Inden der iværksættes en indsats, udarbejdes Barnets plan, som beskriver formålet med indsatserne. Barnets plan skal udarbejdes i samspil med barnet/ung/familie og gennem dialog inddrage barnets/den unges egen forståelse og holdning til den konkrete indsats.
Der er mange forskellige muligheder og nogle gange får man tilbudt flere indsatser på én gang til løsning af forskellige vanskeligheder.
Der kan fx være tale om:
Ophold i dagtilbud, fritidshjem, ungdomsklub, uddannelsessted el.lign.
Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet
Familiebehandling eller behandling af barnets eller den unges problemer
Døgnophold for forældre og barn/ung eller andre familiemedlemmer hos plejefamilie, opholdssted, døgninstitution eller botilbud
Aflastningsordning
Støtteperson for barnet/den unge eller for hele familien
Anbringelse af barnet/den unge
Formidling af praktiktilbud samt udbetaling af godtgørelse
Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte.
Når indsatsen er startet, skal Familieafdelingen følge indsatsen og revidere Barnets plan, så den hele tiden afspejler barnets eller den unges behov for støtte.
På baggrund af samtaler med barnet eller den unge, samt efter kontakt med forældremyndighedsindehaveren, skal Familieafdelingen foretage vurdering af, om indsatsen skal ændres og Barnets plan revideres.
Samtidig koordinerer Familieafdelingen de tværfaglige indsatser, der er sat i gang, jf. Barnets Plan.
Hvis undersøgelsen konkluderer, at barnet/den unge skal anbringes uden for hjemmet – og hvis forældrene ikke vil give samtykke til det – kan en tvangsanbringelse være nødvendig. Det kan dog kun ske, hvis dét, at barnet bliver boende hjemme, betyder, at der er åbenbar risiko for alvorlig skade på barnets sundhed eller udvikling. Det er Børn- & Ungeudvalget, som træffer afgørelse om tvangsanbringelse. Børn- & Ungeudvalget består af en dommer og 3 politikere fra Byrådet samt en børnesagkyndig.
Esbjerg Kommune har udarbejdet en Sammenhængende Børnepolitik, der blandt andet beskriver de problemstillinger, der kan føre til, at et barn har brug for særlig støtte i hjemmet – eller brug for at blive anbragt uden for eget hjem. Se link til højre på siden.
Fanø Kommunes beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb mod børn og unge
Kommunalbestyrelsen godkendte på Byrådsmøde september 2020 Fanø Kommunes beredskabsplan mod overgreb.
Beredskabsplanen henvender sig til dig, der i dit arbejde har kontakt med børn og unge under 18 år. Du skal sammen med dine kollegaer bidrage aktivt til at forebygge overgreb mod børn og unge og kunne handle aktivt på en mistanke eller konkret viden om overgreb. Beredskabsplanen beskriver hvordan du skal reagere, hvis du får mistanke eller viden om overgreb mod et barn eller en ung under 18 år.
Fanø Kommunes beredskabsplan vil blive revideret senest primo 2024.