Kontakt
Teknisk forvaltning
Telefon: 76 66 06 60
E-mail: teknisk@fanoe.dk
Læs mere om sagsbehandlingstider, takster og book forhåndsdialog her.
Vi oplever i øjeblikket længere sagsbehandlingstid på grund af stor travlhed. Vi arbejder på at behandle alle sager så hurtigt som muligt.
Bemærk: Sagsbehandlingstiden varierer alt efter, hvad der søges om. Den beregnes fra det tidspunkt, hvor vi har modtaget et komplet og fyldestgørende materiale.
Fanø Kommunes byggesagsbehandlere tilbyder generel vejledning om gældende regler og lovgivning. Vi kan dog ikke udarbejde løsninger. Derfor anbefaler vi, at du kontakter en rådgiver – fx en ingeniør eller arkitekt.
Tip til rådgivere
Det er en god idé, at rådgivere søger dialog med Fanø kommunen om planmæssige og brandtekniske forhold. Det sikrer, at ansøgningsmaterialet lever op til byggelovens krav.
Tiden afhænger af, at alle nødvendige tilladelser er på plads, herunder:
Fra Esbjerg Kommune:
Fra Fanø Vand A/S:
En forhåndsdialog er en god mulighed for at få afklaret spørgsmål og eventuelle udfordringer tidligt i projektet – allerede i skitsefasen, hvor det stadig er nemt at lave ændringer.
I dialogen ser byggesagsbehandleren på de overordnede forhold som tilpasning til omgivelserne, arkitektur og gældende regler. Samtalen kan give en forhåndstilkendegivelse, som hjælper dig videre i processen.
Derfor anbefaler Fanø Kommune, at du booker en forhåndsdialog, når du har et skitseprojekt klar.
Bemærk: Forhåndsdialogen er kun vejledende – den erstatter ikke den egentlige byggesagsbehandling.
Det er altid bygherres ansvar, at projektet lever op til gældende regler, og at alt nødvendigt materiale bliver udarbejdet.
Kontakt Teknisk forvaltning for at booke tid til forhåndsdialog på teknisk@fanoe.dk. Vi hjælper dig gerne med at komme godt fra start!
Pr. 1. maj 2015 opkræves der gebyr for byggetilladelse pr. forbrugt sagsbehandlingstime efter byggeloven.
For mere information, se vores takster.
Hvis du vil opføre et nyt byggeri, skal du søge byggetilladelse digitalt
Byggeloven gælder for opførelse, ombygning og nedrivning af bebyggelsen og har til formål, blandt andet, at sikre sikkerhed og sundhed i byggeriet samt fremme tilgængelighed og klimavenligt byggeri.
Bygningsreglementet er en bekendtgørelse under byggeloven og opstiller konkrete krav til byggeri, som sikrer, at byggelovens formål imødekommes. Bygningsreglementet gælder for de fleste former for bygninger og konstruktioner. Bygningsreglementet angiver ikke hvordan man bygger, men angiver et minimumsniveau for byggeriets egenskaber.
Ud over byggeloven og bygningsreglementet kan der være anden lovgivning, som er relevant i forbindelse med byggearbejde.
Det kan være planloven, som blandt andet regulerer byggeri i landzone og i lokalplanlagte området, eller miljøbeskyttelsesloven som blandt andet varetager naturområder, håndtering af regn- og spildevand.
Det er bygningsejer, der har ansvar for at overholde alle relevante love, men du kan få vejledning hos kommunen om hvilke lovgivning, der er relevant i forbindelse med dit byggeprojekt.
I praksis er det den enkelte kommune, der behandler byggesager i kommunen og udsteder byggetilladelse og eventuel dispensation.
Kommunen behandler byggesager i henhold til bygningsreglementet, men på visse områder kan kommunen fastsætte strammere eller anderledes regler end bygningsreglementet foreskriver, og det sker ved, at kommunen vedtager en lokalplan.
Der kan også være begrænsninger for, hvad du må gøre ved dit hus eller grund. Den slags begrænsninger fremgår af tinglyste servitutter, også kaldet deklarationer, som fremgår af en udskrift fra tingbogen.
Ansøgning om byggetilladelse skal indsendes digitalt til kommunen via ansøgningsportalen Byg og Miljø. Hvis du på grund af særlige forhold ikke kan anvende det digitale ansøgningssystem, kan du få hjælp hos kommunen. Har du spørgsmål til din byggesag, skal du henvende dig til kommunen.
I forbindelse med ansøgning om byggetilladelse til opførelse af en bolig, skal der foreligge et tilbud på en byggeskadeforsikring. En byggeskadeforsikring løber i 10 år, og er uopsigelig i denne periode. Forsikringen træder i kraft, når byggeriet afleveres til dig som forbruger.
Byggeskadeforsikringen gælder for byggeri, der hovedsageligt skal anvendes til helårsbeboelse.Forsikringen skal tegnes af den professionelle bygherre, når der opføres ny helårsbeboelse eller ombygges eksisterende bebyggelse til ny helårsbeboelse, og hvor ombygningen er væsentlig .
Der er forsikringspligt i de tilfælde, hvor den professionelle bygherre står for hele byggeprocessen og dermed indgår aftalerne med de entreprenører, der skal opføre din bolig. Der vil således være forsikringspligt i de tilfælde, hvor du som forbruger køber både projekt og grund samtidig og i de tilfælde, hvor du som forbruger ejer grunden i forvejen.
Det er den professionelle bygherre, som du har indgået aftale med, der skal tegne en byggeskadeforsikring, også selvom bygherre betinger sig, at du selv skal indgå aftaler med en eller flere nærmere angivne entreprenører om opførelsen af en del af din bolig.
Bopælspligt indebærer, at du som ejer af en helårsbolig har pligt til at sørge for, at boligen er beboet mindst 180 dage om året – enten af dig selv eller udlejet til en anden.
Bopælspligten er reguleret i Boligreguleringslovens kapitel 7 om benyttelse af boliger. Grænsen på de 180 dage nævnes ikke i loven, men er praksis på grund af Skatteministeriets regler om skattepligt.
Kommunen fastlægger i lokalplaner, hvilke helårsboliger inden for kommunegrænsen, der har bopælspligt.
Bopælspligten er indført for at undgå affolkning i landdistrikterne, at modvirke dannelse af ”sommerhuskvarterer” i områder, der er tiltænkt til helårsbeboelse samt at forhindre uhæmmet spekulation i boligmarkedet
Der er dog undtagelser fra reglen om bopælspligt:
Kontakt altid kommunen for at finde ud af, om der er bopælspligt på en bestemt helårsbolig – eller om boligen fx har status som flexbolig.
Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at ansøge om bygge- og miljøtilladelser, kan du anmode om Digital Fuldmagt.
Fanø Kommune har et forpligtende samarbejde med Esbjerg Kommune, hvilket betyder at nogle tilladelser skal søges ved miljømyndigheden i Esbjerg. Læs mere nedenfor.
Der udstedes ikke byggetilladelse før Fanø Kommune har modtaget tilladelse til nedsivning fra Esbjerg Kommune eller bekræftelse på tilslutning til kloak fra Fanø Vand A/S
Anmodning om tilslutning til vand og til kloak skal ske direkte til:
Fanø Vand A/S
Stadionvej 11a
6720 Fanø
Susanne Brøner, tlf: 2445 0088, sb@fanoevand.dk
Private spildevandsanlæg må ikke etableres eller omlægges inden Esbjerg kommune (grundet forpligtende samarbejde) har givet tilladelse hertil.
Etablering af spildevandsanlæg må kun udføres af en autoriseret kloakmester, som i de fleste tilfælde også står for udarbejdelse af ansøgningsmaterialet og hjælp til ejeren i forbindelse med valg af spildevandsløsning.
For yderligere information og ansøgning se Esbjerg Kommunes hjemmeside (åbner i nyt vindue)
Ansøgning om etablering af jordvarmeanlæg skal ansøges ved Esbjerg Kommune (grundet forpligtende samarbejde).
Der udstedes ikke byggetilladelse før Fanø Kommune har modtaget tilladelse til jordvarme fra Esbjerg Kommune.
For yderligere information og ansøgning se Esbjerg Kommunes hjemmeside
Telefon: 76 66 06 60
E-mail: teknisk@fanoe.dk