Den styrkede pædagogiske læreplan
Børnenes egen nysgerrighed, børnefællesskaber og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde
De centrale elementer i den nye pædagogiske læreplan er, at børnenes egen nysgerrighed, børnefællesskaber og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde, og at der er et potentiale for pædagogik og læring i alle typer af situationer, fx frokosten, legen, gåturen, bleskift, garderoben m.m..
Derudover beskriver læreplanen et bredt læringssyn, hvor børn skal udvikles, lære og dannes både kropsligt, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt.
Den styrkede læreplan støtter ligeledes udviklingen af en god evalueringskultur, hvor personale og ledelse forholder sig kritisk og refleksivt til egen praksis.
Den lovgivningsmæssige ramme består af:
Et pædagogisk grundlag med fokus på nedenstående temaer:
- Leg
- Et barnesyn, hvor det at være barn har værdi i sig selv
- Dannelse og børneperspektiver
- Læring
- Børnefællesskaber
- Pædagogisk læringsmiljø
- Forældresamarbejde
- Børn i udsatte positioner
- Sammenhæng i overgange
Seks læreplanstemaer:
- Alsidig, personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab