Gå til hovedindhold

Den styrkede pædagogiske læreplan

Læs mere om Den styrkede pædagogiske læreplan her.

Indhold

    De centrale elementer i den nye pædagogiske læreplan er, at børnenes egen nysgerrighed, børnefællesskaber og leg skal være styrende i det pædagogiske arbejde, og at der er et potentiale for pædagogik og læring i alle typer af situationer, fx frokosten, legen, gåturen, bleskift, garderoben m.m..

    Derudover beskriver læreplanen et bredt læringssyn, hvor børn skal udvikles, lære og dannes både kropsligt, kognitivt, følelsesmæssigt og socialt.

    Den styrkede læreplan støtter ligeledes udviklingen af en god evalueringskultur, hvor personale og ledelse forholder sig kritisk og refleksivt til egen praksis.

    Den lovgivningsmæssige ramme består af:
     

    Et pædagogisk grundlag med fokus på nedenstående temaer:

    Leg

    Et barnesyn, hvor det at være barn har værdi i sig selv

    Dannelse og børneperspektiver

    Læring

    Børnefællesskaber

    Pædagogisk læringsmiljø

    Forældresamarbejde

    Børn i udsatte positioner

    Sammenhæng i overgange

     

    Seks læreplanstemaer:

    Alsidig, personlig udvikling

    Social udvikling

    Kommunikation og sprog

    Krop, sanser og bevægelse

    Natur, udeliv og science

    Kultur, æstetik og fællesskab