I Fanø Kommune tror vi på, at godt begyndt er halvt fuldendt, når vi taler om børns skolestart. Derfor prioriterer vi overgangen mellem dagpasning og SFO/skole højt. Det kommer først og fremmest til udtryk gennem det tætte samarbejde mellem dagpasning og Fanø Skole/SFO.
Et nøje tilrettelagt årshjul sikrer brobygningen, så overgangen fra dagtilbud til SFO/skole sker bedst muligt for alle børn.
Alle førskolebørn begynder i SFO/skole den 1. august. En samlet start giver stor tryghed for børnene.
Formål
At give børnene fra Odden, Fanø Børnehave & vuggestue samt gruppen Bakskuld en god og tryg skolestart, hvor børnene kender hinanden på tværs af institutionerne og vil have et vist kendskab til SFO/skolen, de fysiske rammer, de øvrige elever, SFO pædagoger samt børnehaveklasse lederne.
Praksisbeskrivelse
I august måned bliver alle de 5 årige – "førskolebørn" tilknyttet "Trækfuglene" i Fanø børnehave & vuggestue og "Troldebo" i Odden. Bakskuld har ingen førskolegruppe – gruppen er fuldt aldersintegreret fra 0-6 år.
I september måned startes samarbejdet op omkring førskolebørnene. Førskolebørn fra Odden, Fanø børnehave & vuggestue samt Bakskuld mødes sammen med det tilknyttede personale hver onsdag. Onsdagens aktiviteter tager udgangspunkt i et fælles tema årshjul.
I september inviteres alle forældre til førskolebørn til et fyraftensmøde, hvor personalet vil orientere omkring både tema årshjulet samt det overordnede årshjul, som dagtilbuddene og SFO/skolen samarbejder omkring.
I januar til og med marts måned afholdes de fælles onsdage i SFO´en.
I april og maj måned starter en besøgsrække i børnehaveklasserne på Fanø skole.
Efter besøg på skolen går børnene sammen med deres voksne i SFO´en, hvor de kan lege og spise madpakker, inden de går tilbage til deres respektive børnehaver.
Denne besøgsrække sluttes af med tre fælles dage sammen med børnehaveklasserne og personalet. De fælles dage ligger op til Kr. Himmelfartsferien og foregår på skovlegepladsen.
Førskolebørnene starter i SFO´en den 1. august og i skolen den …. August.
Hvad opnår vi gennem det tætte brobygningsarbejde
Børnene kender hinanden, og har fundet venner på tværs af institutionerne, så de ikke i så høj grad som tidligere holder sammen med deres ”børnehavegruppe”.
Børnene får et kendskab til SFO/skolens fysiske rammer, kultur og de voksne, der skal tage vare på dem det næste år. De får ligeledes genopfrisket deres kendskab til, venskab med tidligere børnehavekammerater.
Børnene får sagt endeligt farvel til børnehaven, og får en oplevelse af at være blevet ”store” og startet på et nyt kapitel i deres liv.
Børnehaveklasselederne og SFO pædagogerne får et vist kendskab til børnene inden skolestart, så de kan være opmærksomme på evt. særlige behov på et tidligt tidspunkt.
Brobygningen danner et rigtig godt grundlag for børnene ift. at få en god og tryg SFO/skolestart. Det tætte samarbejde mellem skolens børnehaveklasseledere, SFO og daginstitutionernes personale er ligeledes med til at have fokus på børnenes udvikling samt skoleparathed.
SAMARBEJDET MELLEM DAGPASNING OG SFO/SKOLE
Førskolebørnene går henholdsvis i Højskolen, Troldebo og Bakskuld fra august til og med 31. juli.
AUGUST:
- I uge 31 foretager børnehaveklasselederne, SFO pædagogerne og SFO lederen en gennemgang af overleveringsmaterialet i Hjernen og Hjertet.
- I uge 34, onsdag kl. 12.00-13.30 afholder primærpersonalet for førskolegrupperne et samarbejdsmøde i Fanø børnehave og vuggestue ift. at få aftalt aktivitetsdetaljer omkring Tema- årshjulet, som Dagpasningens ledelse har udarbejdet. Ledelse fra begge dagtilbud deltager til mødet.
- I uge 35 startes førskolegrupperne så småt op. Grupperne mødes hver onsdag formiddag. De fælles aktiviteter tager udgangspunkt i Tema-årshjulet.
- Støttekorpset udarbejder sprogscreening på alle førskolebørn i august og september måned. Hvis sprogresultatet påviser, at et barn har udfordringer ift. sproget, så udarbejder primærpædagogen fokuspunkt.
SEPTEMBER:
- TOPI og DIALOG udfyldes for alle førskolebørn.
- I uge 39, onsdag fra kl. 17.00-18.00 afholdes der informationsmøde for førskolebørnenes forældre. I lige år afholdes mødet i Odden (Oddens leder er tovholder/arrangør) og i ulige i Fanø børnehave og vuggestue (Fanø bhv.s leder er tovholder/arrangør).
Mødet omhandler 3 temaer:
- Primærpædagogerne gennemgår førskolegruppernes Tema årshjul.
- Dagtilbuddets leder gennemgår det overordnede årshjul.
- En af børnehaveklasselederne og /eller SFO leder Anders Lydom deltager og orienterer om hverdagen i SFO/skole samt forventninger til børn og forældre.
Til mødet deltager en af børnehaveklasselederne, en SFO pædagog, førskolens primærpædagoger samt ledelse fra SFO og dagtilbud. Dagtilbudslederen har ledelsesteten samt er mødeleder.
OKTOBER-DECEMBER:
- I perioden oktober til og med november afholdes der årssamtaler for alle førskolebørn.
Hvis det vurderes, at PPR skal udarbejde en PPV, så inviteres psykologen med. Inddrag altid leder forinden invitation af psykolog.
(PPV udarbejdes, hvis man i forbindelse med skolestart antager, at en elev i forbindelse med skolestart vil havde behov for specialpædagogisk bistand (over 9 timer) jf. bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kapital 2, §2.)
- I uge 43, onsdag fra kl. 12.00-13.00 afholdes der evalueringsmøde i Odden.
Børnehaveklasselederne giver en tilbagemelding på, hvordan det går med børnehavens gamle børn i børnehaveklassen og SFO gør tilsvarende. Der gives specifikt en tilbagemelding på årgangens ressourcer og udfordringer, så børnehaverne har mulighed for at inddrage dette i deres førskolearbejde med den kommende årgang.
Til mødet deltager børnehaveklasselederne, SFO pædagoger, førskolens primærpædagoger samt ledelse fra SFO og dagtilbud. Dagtilbudslederen har ledelsesteten samt er mødeleder.
JANUAR-MARTS:
- Fra januar måned mødes førskolegrupperne i SFO´ens lokaler i tidsrummet 9.30 - ?. Der vil være en SFO pædagog tilstede fra kl. 9.30. SFO pædagogen bruger de 2 første gange på at vise rundt i SFO’en og fortælle omkring de enkelte rums funktioner samt evt. regler.
- Indskrivningsbrev til førskolebørn udsendes fra skolen via E-boks.
- I uge 10, onsdag fra kl. 12.00-13.30 afholdes der et samarbejdsmøde i SFO´en, hvor der sker en evaluering af sidste års aktiviteter.
Evaluering af skolebesøgene i marts og april samt de 3 dage før Kristi Himmelfart - afviklet i foråret.
- Hvad gik godt
- Hvad gik mindre godt
Ligeledes en planlægning af de kommende aktiviteter - de 3 dage før Kristi Himmelfart og skoledagene i april og maj.
Til mødet deltager børnehaveklasselederne, SFO pædagoger, førskolens primærpædagoger samt ledelse fra SFO og dagtilbud. SFO leder har ledelsesteten samt er mødeleder.
- Samtykke til overlevering sendes ud til forældrene ultimo marts måned. Overleveringsskemaerne sendes ligeledes ud til udfyldelse af forældre. Det hele foregår på Hjernen & Hjertet og frist for udfyldelse er 31. april.
APRIL og MAJ
- Ultimo april, inden overleveringsmødet I uge 18 skal man have haft “afsluttende” opfølgning med forældrene. Hvis man vurderer, at det er relevant at invitere skole/SFO ift. overgangen fra børnehave til skole, så kan man gøre dette. Dagtilbudslederen sørger for invitation via TVÆRS og mail.
- Hver onsdag i april og maj er der ”skoledag” for førskolebørnene.
Aktiviteterne er planlagt i et samarbejde mellem personale fra skole/SFO og børnehave.
- I uge 18, onsdag fra kl. 12.00-14.00 afholdes der et samarbejdsmøde på skolen.
Mødet omhandler 2 temaer:
- Dagtilbuddene overleverer de børn, som der bør være lidt ekstra fokus på i overgangen til skole.
I beskrivelsen indgår barnets ressourcer, udfordringer samt hvilke indsatser man har arbejdet med.
- Institutionerne giver hver især en orientering omkring hvilke fokusområder, de har haft særlig fokus på med årgangen, som de skal aflevere.
Til mødet deltager børnehaveklasselederne, SFO pædagoger, førskolens primærpædagoger, støttekorpset samt ledelse fra SFO, skole og dagtilbud. Fælleslederen har ledelsesteten samt er mødeleder.
- De 3 dage før Kristi Himmelfart mødes førskolebørnene med O. klasserne ude på skovlegepladsen.
Hvis der i løbet af det første skoleår skulle blive behov for at trække på ekspertise fra barnets tidligere daginstitution, så kan Skole/SFO indkalde dagtilbuddet til et Tværs-møde.
Hvis der er børn til 2 klasser, så opdeler skolen børnene i klasser fra start. Hvis dagtilbuddene får spørgsmål fra forældre vedrørende klassedelingen, så skal der henvises til skolens ledelse. Dagtilbuddene blander sig ikke i klassedelingen.