Gå til hovedindhold

Støttekorpset

Støttekorpset har 2 pædagoger ansat og begge er tilknyttet forvaltningen

Indhold

    Støttekorpset arbejder grundlæggende ud fra den neuroaffektive tilgang.

    Støttekorpset har mange forskellige funktioner og opgaver, men en del af støttepædagogernes timer ligger ude i dagtilbuddene – tæt på praksis. Udgangspunkt for al understøttelse af personale i dagtilbud er, at det ikke er barnet/børnene, som er udfordringen, men derimod læringsmiljøerne og evt. de voksnes tilgange.

    Der ydes derfor ikke understøttelse ved at følge et barn tæt – være ”overfrakke” og støttekorpset fixer heller ikke udfordringerne for dagtilbuddene. De yder understøttelse til personalet, så personalet får værktøjer og metoder til at udvikle læringsmiljøerne og deres tilgang til evt. udfordringer.

    Timer- tæt på praksis ligger der, hvor der er størst behov. Hvis der i en periode ikke er komplekse børnesager, som fordrer støttefunktion, så fordeles timer – tæt på praksis ligeligt mellem Odden daginstitution, herunder gruppen Bakskuld i Sønderho og Fanø vuggestue & børnehave. Beregning af timer, i en sådan periode, sker med udgangspunkt i dagtilbuddenes børnenormering.

    Når/hvis dagtilbuddet oplever, at de har udfordringer omkring et barn, som de ikke selv kan håndtere eller hvis de fx har udfordringer omkring læringsmiljøerne, herunder rutiner, struktur, det faglige/pædagogiske indhold m.m., så er der mulighed for, at dagtilbuddet kan ansøge støttekorpset om hjælp.

    Støttekorpset varetager sprogscreeningen af alle 3- og 5 årige børn. Hvis et barn ligger i fokuseret indsats eller særlig indsats, så involveres støttekorpset i det videre arbejde omkring sprogstimulering.

    Hvis et barn har udfordringer, som fordrer specifik indsats og viden, som støttekorpset ikke har kompetencer til at understøtte, så henvises der til PPR – pædagogisk psykologisk rådgivning.

    Følgende værktøjer/metoder/tilgange anvendes som udgangspunkt i understøttelsen af dagtilbuddene:

    ·   forebyggende observationer

    ·   Specifikke observationer

    ·   udarbejdelse af DPU- udviklingsbeskrivelse (barnets nærmeste udviklingszone)

    ·   udarbejdelse af sprogscreeninger og sprogstimulering

    ·   udarbejdelse af systematisk pædagogisk refleksion (udvikling af læringsmiljøet og personalets tilgange – fælles fokus)

    ·   Video som pædagogisk redskab i dagtilbud

    ·   Marte Meo forløb

    ·   Støttefunktion, hvor personalet understøttes omkring læringsmiljø og tilgange samt  fokuseret indsats direkte til barnet.

    Personalet i dagtilbuddene kan frit søge sparring mundtligt eller også skriftligt via AULA. Personalet i Fanø vuggestue og børnehave skal indhente samtykke fra forældrene, hvis de søger sparring i støttekorpset omkring et specifikt barn. Anonyme sparring fordrer ikke samtykke fra forældre.

    Støttekorpset deltager løbende i relevante kurser, konferencer og uddannelse i forhold til at få viden og indsigt i nyeste forskning, værktøjer og metoder.