Dagpasningens dagtilbud bruger værktøjet Hjenen & Hjertet ift. at arbejde med barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Vi bruger modulerne: TOPI, DIALOG, SPROG og TVÆRS.
Dagtilbuddene udarbejder TOPI og DIALOG hvert år i januar for de 0-4 årige og årssamtaler afholdes i februar og marts måned.
For førskolegrupperne udarbejdes det i september og årssamtaler afholdes i oktober og november.
Sprogscreening udarbejdes af støttekorpset i samarbejde med primærpædagogen for alle 3- og 5 årige.
Der skal udarbejdes handleplaner/fokuspunkter for alle TOPI´er samt sprogscreeninger, som ligger i gul eller rød.
Tværs oprettes, når og hvis eksterne bydes ind i samarbejdet. Eksterne: støttekorpset, PE, skole og SFO eller socialafdelingen.
TOPI
TOPI står for Tidlig Opsporing og Indsats og er Fanø Kommunes redskab til at sikre alle kommunens børn og unge hjælp til god trivsel, udvikling og læring.
De årlige trivselsmålingerne skal sikre:
- systematisk fokus på alle børns trivsel, udvikling og læring - også de børn, der trives godt og udvikler sig fint.
- at vi tidligt opsporer tegn på mistrivsel, så fagpersoner omkring jeres barn i samarbejde med jer forældre kan lave en rettidig indsats, hvis jeres barn er udfordret på sin trivsel, udvikling eller læring.
Der udarbejdes handleplaner/indsatser på alle røde og gule TOPI´er.
DIALOG
Med DIALOG er det muligt at understøtte den årlige forældresamtale og strukturere samarbejdet omkring det enkelte barns trivsel, udvikling, læring og dannelse.
Barnets forældre er afgørende for arbejdet med barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Derfor inddrages de aktivt og i øjenhøjde gemmen DIALOG.
DIALOG tager udgangspunkt i 18 spørgsmål vedrørende barnts kompetencer ift. de seks læreplanstemaer. Spørgerammen indeholder derudover tillægsspørgsmål omkring barnets relationer, sundhed og trivsel.
SPROG
Vi foretager sprogvurderinger på alle 3- og 5 årige børn.
Sprogvurderingerne giver fagpersonalet et forskningsbaseret materiale ift. at vurdere det enkelte barns sprogudvikling som grundlag for at understøtte barnets sprogtilegnelse og målrette systematiske pædagogiske indsatser.
Der udarbejdes handleplaner/indsatser på alle røde og gule sprogscreeninger.
TVÆRS
Tværsplatformen er en samarbejdsplatfom, der understøtter det tværfaglige samarbejde omkring barnet.
Med Tværsplatformen er det muligt at samle relevant information og materiale fra fors. interessenter(fagpersonale, eksterne samarbejdspartnere og forældre) ét og samme sted og således skabe en koordineret indsats omkring barnets situation.