Kontakt
Borger og politik
Telefon: 76660660
E-mail: borger@fanoe.dk
Du skal melde flytning senest fem dage efter du har skiftet adresse
Du skal melde flytning til kommunen senest 5 dage, efter du har skiftet bopæl
Du har pligt til at oplyse din nye adresse senest 5 dage, efter du har skiftet bopæl. Flyttedatoen er den dag, du faktisk er flyttet ind. Det vil sige, når du har flyttet dine ejendele og overnatter på adressen.
Når du melder flytning, skal du være opmærksom på følgende 4 ting:
Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.
Hvis du ønsker navne- og adressebeskyttelse, skal du huske at søge om det i forbindelse med din flytteanmeldelse.
Kommunens borgerservice kan hjælpe dig, hvis du ikke har MitID. Husk at bestille tid.
Hvis du ikke anmelder din flytning i tide, kan du få en bøde.
Hvis du flytter ind hos en ejer eller lejer, og dit eget navn ikke står på døren, skal du skrive ejerens eller lejerens navn i feltet 'Hos (c/o)'. Det gør du, når du er logget på selvbetjeningen.
Du skal reelt bo der for at blive registeret på adressen i CPR. Kommunen kan kræve, at ejeren/lejeren bekræfter, at du bor og sover hos ham eller hende – det gør kommunen ved at sende en såkaldt logiværtserklæring til ejeren/lejeren.
C/o kommer fra engelsk care of og kan oversættes til boende hos.
I nogle kommuner er det i visse situationer ikke muligt at bruge den digitale selvbetjening. Du skal i stedet kontakte kommunens borgerservice. Husk at bestille tid.
Det kan fx være, hvis du:
Flytter du til udlandet i mere end 6 måneder, skal du melde flytning digitalt, og hvis du flytter adresse i udlandet, kan du også meddele din nye udenlandske adresse digitalt. Det vil fx være hjælpsomt, hvis de danske myndigheder skal kontakte dig vedrørende en pårørende i Danmark.
Hvis du ikke selv er i stand til at melde flytning, kan du give en fuldmagt til en af dine pårørende.
PostNord kan omdirigere post, fx ved hospitalsophold, genhusning og dødsbo.
Det er gratis at skifte læge, så længe lægevalget gennemføres samtidig med din flytteanmeldelse til kommunens folkeregister. Venter du med at foretage dit lægevalg, vil du blive opkrævet et gebyr for lægevalget.
Vær opmærksom på, at flytning og skift af læge på nuværende tidspunkt foretages i 2 forskellige selvbetjeninger.
Du kan frit vælge en læge eller klinik, der har åbent for tilgang af nye patienter.
Du kan læse mere om reglerne for at skifte læge på siden 'Valg af læge'.
Hvis du har lavet en fejl i din flytteanmeldelse, kan du selv slette flytningen, så længe den ikke er blevet sagsbehandlet.
Du skal følge disse 3 trin:
1. Log på med MitID samme sted, som du loggede på, da du anmeldte flytningen
2. Find sektionen 'Igangværende flytning' på første side
3. Klik på 'Slet flytning'
Bemærk, at denne mulighed kun er tilgængelig, indtil kommunen begynder at behandle din flytteanmeldelse.
Kommunen har ret til at ændre dine oplysninger, hvis:
Er du bevægelseshæmmet eller har andre nedsatte funktioner, kan du få posten bragt til din dør. Der gælder ingen særlige regler for folkepensionister, men fælles er, at du skal søge kommunen om at få posten bragt til døren.
Læs mere om reglerne på siden om post til døren.
Når du har meldt flytning, bliver breve, aviser, blade og magasiner automatisk eftersendt til din nye adresse de følgende 6 måneder.
Dog eftersender PostNord ikke pakker. De bliver sendt retur til afsenderen.
Har du i en afgrænset periode brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.
Du kan tidligst melde flytning til dit elselskab 2 måneder, før du flytter. Vær opmærksom på, at du hæfter for elforbruget på din gamle adresse, indtil dit elselskab har registreret, at du er flyttet.
Når du flytter ud, skal du melde din flytning til dit elselskab, senest 10 hverdage før du flytter, hvis du vil undgå at betale for den nye beboer.
Har du boet til leje? Så er din flyttedato den sidste dato, du hæfter for husleje – inkl. opsigelsesperioden. Har du solgt din bolig? Så er din flyttedato, den dag du overdrager boligen til den nye ejer.
Når du flytter ind, skal du melde din flytning til dit elselskab senest den dag, du overtager boligen. Hvis du endnu ikke har en digital, fjernaflæst måler, skal du aflæse din elmåler, når du flytter ind.
På dit elselskabs hjemmeside kan du læse mere om, hvad der præcist gælder for dig.
Find oplysninger om alle el-leverandører via Elpris.dk:
Find oplysninger om alle gas-leverandører via Gasprisguiden:
Hvis det er relevant, skal du også aflæse målere og melde flytning til din varme-, gas- og vandleverandør.
Når du flytter hjemmefra, har du pligt til at melde flytning til kommunen, senest 5 dage efter din flytning.
Du kan sende en flyttemeddelelse til kommunen via selvbetjeningen 'Anmeld flytning til folkeregistret'. PostNord får automatisk besked om din nye adresse.
Meddel selv adresseændring til dine øvrige kontakter. Fx: Din arbejdsgiver, blodbanken, diverse abonnementer, fritidsaktiviteter, konto- og medlemskort, din tandlæge og andre.
Det er dine forældre, som bestemmer, hvor du skal bo, indtil du bliver myndig som 18-årig. Hvis du skal flytte adresse alene, skal en forælder med forældremyndighed lave flytteanmeldelsen.
Problemer derhjemme
Hvis det går dårligt derhjemme, kan du få hjælp i kommunen. Børnetelefonen kan guide dig til den bedste hjælp og være med dig, hvis du skal have kommunens hjælp. Ring til Børnetelefonen på 116 111.
Et barn skal, ligesom voksne, være registreret på den adresse, hvor det opholder sig mest. Det gælder også, hvis I som forældre bor hver for sig, og uanset hvem af jer, der er bopæls- eller samværsforælder.
Hvis barnet bor hos dig, og du ønsker at ændre barnets bopælsadresse, skal du varsle det til den anden forælder senest 6 uger, før flytningen finder sted. Dette gælder både, hvis I har fælles forældremyndighed, eller hvis én af jer har forældremyndigheden alene.
Som samværsforælder har du ligeledes pligt til at varsle senest 6 uger inden, at du har planer om at flytte
Når dit mindreårige barn skal flytte adresse, skal det anmeldes i den kommune, hvor barnet skal bo. Inden flytningen af dit barn kan blive registreret i CPR, skal kommunen tage stilling til, om den anmeldte flytning kan accepteres. Kommunen skal fx partshøre den forælder, der ikke flytter med, hvis han / hun ikke over for kommunen har accepteret flytningen.
Den anden forælder får et brev fra kommunen, et partshøringsbrev.
Registreringen har både betydning for tildelingen af offentlige ydelser og for jeres bidrag til forsørgelsen af barnet.
Bopælspligt indebærer, at du som ejer af en helårsbolig har pligt til at sørge for, at boligen er beboet mindst 180 dage om året – enten af dig selv eller udlejet til en anden.
Bopælspligten er reguleret i boligforholdslovens kapitel 1om benyttelse af boliger. Grænsen på de 180 dage nævnes ikke i loven, men er praksis pga. Skatteministeriets regler om skattepligt.
Kommunen fastlægger i lokalplaner, hvilke helårsboliger inden for kommunegrænsen, der har bopælspligt.
Bopælspligten er indført for at undgå affolkning i landdistrikterne, at modvirke dannelse af ”sommerhuskvarterer” i områder, der er tiltænkt til helårsbeboelse samt at forhindre uhæmmet spekulation i boligmarkedet
Der er dog undtagelser fra reglen om bopælspligt:
Kontakt kommunen for at finde ud af, om der er bopælspligt på en bestemt helårsbolig – eller om boligen fx har status som flexbolig.
Ønsker du at klage over kommunens afgørelse i forbindelse med ændring af din adresse, skal du sende klagen til din bopælskommune.
Kommunen vil herefter sende klagen videre til CPR-kontoret, hvis kommunen fastholder afgørelsen.
Du kan se de gældende love og regler om flytninger inden for Danmark i kapitel 4 i "CPR-loven - Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister".
Telefon: 76660660
E-mail: borger@fanoe.dk