Nødkaldsberedskab
Nødkaldsberedskab er en ordning, hvor borgere kan tilkalde hjælp døgnet rundt ved akut behov, typisk via tryk på en alarmknap i hjemmet.
Hændelse
Nødkaldsnedbrud i større omfang.
Ansvarlig
Direktøren for Velfærd.
Beskrivelse af opgaven
Kommunen skal sikre, at der udføres pleje og omsorg til udsatte borgere på trods af en sundhedsberedskabshændelse.
Herudover skal der skabes grundlag for en koordineret sundhedsberedskabsmæssig indsats i en ekstraordinær situation.
Ingen nødkald modtages på telefonerne
Tjek at telefonen er tilkoblet netværk og kan modtage andre opkald.
Er der ingen forbindelse til netværk og telefonen ikke kan modtage andre opkald, prøv en anden telefon.
Kan der modtages almindelige telefonopkald men der ikke går nødkald igennem på nogen telefoner kontaktes Cekura:
Ring til Cekuras support, der er døgnbemandet: Tlf.: 78761676. Gør opmærksom på, at det er en hastesag.
Er der ingen forbindelse til nogen telefoner kontaktes IT/leder da det kan dreje sig om netværksnedbrud. Se mere i Action card 3 – Forsyningssvigt.
Udenfor normal kontortid samt mellem jul og nytår kontaktes nærmeste leder.
Varsling
Hvis Fanø kommune modtager melding om nødkaldsnedbrud, informeres via MyMedCards.
IT, Hjemmeplejen, Sygepleje, Plejehjem og MTO kontaktes via telefon og mail.
Nødkaldssystemet er i øjeblikket ude af drift. Der er tekniker på sagen. Der er ingen tidshorisont. Iværksæt nødprocedure jf. beredskabsplan. IT vender tilbage, når der er nyt.
Venlig hilsen IT.
Når sygeplejen får melding om nødkaldsnedbrud, informerer sygeplejen hjemmepleje, plejecenter, MTO. På hverdage inddrages teamleder og sundheds IT-medarbejder, og information sendes ud via MyMedCards.
Handleplan
Nødkaldslister
cekuraticconnect@cekura.dk sender hver uge en mail ”Fanø liste over nødkald” til EDI postkassen som alle sygeplejersker er en del af.
Hvis listen ikke kan findes her, kan der rekvireres nye opdaterede lister hos Cekura support, der er døgnbemandet: tlf.: 78761676. helpdesk@cekura.dk
Listerne tilgås med henblik på at vurdere, hvilke borgere der skal have ekstra tilsyn.
Hjemmepleje/Sygepleje/plejecenter
-
På hverdage er det planlægger/koordinator og medarbejder/teamleder, der koordinerer og vurderer ekstra tilsyn og vurderer behov for indkald af personale.
I weekend, aften og på helligdage er det medarbejderne fra teamet sammen med den ansvarshavende sygeplejerske, der sammen udfører opgaven.
-
De berørte teams skaber overblik og vurderer, hvilke borgere med nødkald, som skal have ekstra besøg, imens nødkaldene er ude af drift.
Det vil være til nedenstående borgere med nødkald, hvor ekstra tilsyn skal iværksættes:
-
Ustabile diabetes borgere
-
Terminale borgere og andre dårlige borgere.
-
Borgere der har faldtendens
-
Demente/kognitiv udfordret borgere, der bor alene og er afhængige af hjælp
-
Andre hvor der vil være stor fare for svære komplikationer ved manglende besøg.
-
Ved behov for at indkalde ekstra personale orienteres teamleder.
-
Ved de borgere som har behov for ekstra tilsyn oprettes akut aftale i Cura vælg ydelse: Nødkald.
-
Hvis nødkaldene forsat er ude er drift ved næste vagts start, skal der ske overlevering til næste vagt herom.
Hold jer løbende opdateret på MyMedCards eller mail ift. status på nødkaldene.
Ved strømsvigt
Strømsvigt kan sætte nødkaldssystemet ud af funktion. Der er batteridrevet backup på alle nødkald, og de kan således fungere i op til 48 timer uden strøm.
Se mere i Action Card 3.
Evaluering af forløb med nedbrud
Er der borgere, der ikke har modtaget hjælp pga. nødkaldsnedbrud, skal dette rapporteres som utilsigtede hændelser (UTH).
Der evalueres efter hvert nedbrud, om proceduren virker efter hensigten. Sundhed og omsorg er tovholder.