Gå til hovedindhold

Forsyningssvigt

Herunder håndtering af forurenet drikkevand, håndtering af strømafbrydelse samt håndtering af nedbrud af it, telefoni, nødkald/e-lås eller Cura (længerevarende strømsvigt, forurenet vand).

Indhold

    Hændelse 

    Forsyningssvigt omfatter følgende: 

    ·         Strøm

    ·         Vand

    ·         Varme

    ·         It-nedbrud

    ·         Telefonnedbrud 

     

    Ansvarlig 

    Ved strømsvigt på mere end 15-30 min. spørger vagthavende sygeplejerske el-forsyningen om varighed af strømsvigt.  

    Hvis el-forsyningen ikke kan give en bagkant på varighed af strømsvigt eller hvis strømsvigtet varer længere end en time kontakter vagthavende sygeplejerske og teamlederne i de berørte afdelinger. 

    Teamleder/fællesleder vurderer hvornår Sundhedskrisestaben skal aktiveres. 

    Sundhedskrisestaben iværksætter sundhedsberedskabsplanen i samarbejde med berørte ledere og medarbejdere. 

    Varsling

    Lederen af sundhedskrisestaben kan modtage henvendelse fra følgende instanser:

    ·         Vagthavende indsatsleder ved Sydvestjysk Brandvæsen

    ·         Forsyningsvirksomheder (vand, varme, el)

    ·         Teamledere, når det vurderes nødvendigt at sikre den daglige drift

    Beskrivelse af opgaven

    Kommunen skal sikre, at der udføres pleje og omsorg til udsatte borgere på trods af en evt. sundhedsberedskabshændelse. Herudover skal der skabes grundlag for en koordineret sundhedsberedskabsmæssig indsats i en ekstraordinær situation.

    Procedurer

    Leder af sundhedskrisestaben:

    ·         Ansvarlig for at der oprettes en logbog og der ajourføres løbende

    ·         Skaber overblik over hændelsens omfang herunder tidsperspektivet

    ·         Orienterer Sundhedskrisestaben

    ·         Orienterer vagthavende indsatsleder, hvis ikke varslet er kommet herfra

     

    Sundhedskrisestaben + ad hoc ledere/medarbejdere:

    ·         Skaber overblik over berørte borgere (geografiske områder, antal borgere, mm.)

    ·         Planlægger og iværksætter kompenserende tiltag, hvis nødvendigt

    ·         Sørger for ekstra personaleressourcer og/eller omfordeling af personaleressourcer hvis nødvendigt

    ·         Sikrer orientering og retningslinjer til personalet

    ·         Sikrer orientering til kommunens borgere i samarbejde med kommunikationskonsulent

    ·         Sikrer orientering og retningslinjer til frit valgs leverandører

     

    Beredskabskasser

    Der er fire beredskabskasser placeret med to på plejecenteret, én i Sundhedshuset og én ved hjemmeplejen på Vangled. 

    Grundindhold:

    ·         Beredskabsplan incl. actionscards

    ·         Nødprocedurerne ved elektroniske låse

    ·         FM-radio med tilhørende batterier

    ·         To lygter med tilhørende batterier

    ·         Fyrfadslys og lighter

    ·         Førstehjælpskasse

    ·         Power bank

    ·         Hånddesinfektion

    ·         Vest til vagthavende (sygeplejerske/leder) og medarbejdere, der går brandvagt

    ·         To sikkerhedshjelme

    ·         Skridsikre pigsko

     

    Særligt for strømsvigt

    Ved strømsvigt på plejecenteret er det særligt vigtigt, at personalet er opmærksomme på borgere, som er afhængige af medicinsk strømforbrugende udstyr, såsom iltapparater, dynamiske/statiske luftmadrasser, respiratorer mm. I tilfælde af et langvarigt strømsvigt kan der laves en aftale med AMK omkring indlæggelse af de berørte borgere.

    Ved nedbrud på ABA-anlægget skal der iværksættes brandvagt på Fanø Plejecenter (se sidste sider i dette action card).

    Sundhedskrisestaben i samarbejde med vagthavende sygeplejerske danner sig overblik over de borgere, der benytter elektrisk medicinsk udstyr og afklarer om der er behov for en særlig indsats relateret til dette. Vagthavende sygeplejerske kan medvirke til overblik (ilt/inhalation) og eventuelt ergoterapeut (luft).

    Ved strømsvigt lukker branddørene på plejecenteret automatisk. De kan åbnes manuelt.

    Ved strømsvigt er de elektroniske låse, der er opsat i hjemmene i forbindelse med f.eks. nødkald, ude af drift. Nødprocedurerne ligger som bilag i nødberedskabskasserne.

    Hvis Sundhedskrisestaben vurderer, der er brug for forplejning, tilkaldes personalet som har ansvar for madlavning til de evakuerede.

    Opstår der en situation, hvor elektronisk eller telefonisk kommunikation ikke er muligt, mødes Sundhedskrisestaben dagligt kl. 09.00 i Sundhedshuset, Vestervejen 1, Nordby.

     

    Et strømsvigt vil få konsekvenser for:

    ·         elektrisk medicinsk udstyr, f.eks. iltbomber og trykaflastende madrasser

    ·         nødkald og elektroniske låse

    ·         elevator og lifte

    ·         lys

    ·         kaffe/te og evt. madforsyning

    ·         tv, radioer

    ·         computere

    ·         ABA-anlægget på Fanø Plejecenter

     

    Bemanding:

    Vagthavende sygeplejerske skal være til stede på Fanø Plejecenter indtil en leder er til stede. Vagthavende sygeplejerske samarbejder med øvrige medarbejdere.

    Personalet må være indstillet på at gå i dobbelt vagt.

     

    Personale, der er på arbejde, må ikke forlade arbejdspladsen, før et nyt vagthold er mødt ind.

    Personale, der indkaldes, kan få evt. taxaregning dækket.

    Hvis der er brug for hjælp, til at kunne betjene borgere i udeområdet, hvor dette er absolut nødvendigt, kan Vagthavende indsatsleder kontaktes.

     

    Procedurer:

    Vagthavende sygeplejerskes er ansvarlig for:

    ·         fordeling af arbejdsopgaver i forhold til den enkelte situation i samarbejde med det øvrige personale.

    ·         hvem der passer Akutlinjen – 75 16 31 32 og fører logbog over samtalerne

    ·         hvem der fører logbog over øvrige hændelser.

    ·         at indkalde yderligere sygeplejerskeassistance, efter behov.

    ·         at vurdere i samarbejde med øvrige personale, om der er behov for at indkalde flere medarbejdere - der indkaldes jf. liste over personaleressourcer (Bilag 3).

    ·         at meddele personalet, at der er mødepligt.

    ·         Vurdere om der er behov for at samle borgerne i grupper, så der kun skal varmes op og tændes lys i få rum.

    ·         Radioen skal være indstillet på Radio Syd (90.05 MHz) så situationen kan følges.

    ·         Ved længerevarende strømsvigt skal borgerne på Fanø Plejecenter have besøg hver 2. time.

     

    Særligt ved elektroniske låse

    Ved strømsvigt kan elektronisk lås ikke anvendes.

    Dørene kan åbnes manuelt med nøgle.

    Vagthavende sygeplejerske har som den eneste

    ·         nøgle til alle døre med e-lås på Fanø Plejecenter

    ·         nøgle til alle døre med e-lås i Sundhedshuset

    ·         nøgle til et nøgleskab på teamlederkontoret i Kerne/Dige. Nøgleskabet indeholder nøgler til alle døre med e-låse i hjemmeplejen. Vagthavende sygeplejerske kan som den eneste overdrage nøgler fra nøgleskabet til den/de medarbejdere, der skal ud til borgeren.

     

    Særligt ved IT-nedbrud

    IT-afdelingen sikrer at systemet reetableres.

     

    Særligt for nødkaldssystemet

    Instruksen ”Nedbrud e-låse og nødkald” ligger sammen med action cards.

     

    Særligt for telefonnedbrud

    Direktionen i Fanø Kommune har alle ”prioriteret telefoni”. Der er reserveret 2 ”SINE” telefoner.

     

    Særligt for varmeforsyning

    Afhængigt af årstiden vil konsekvenserne af svigt i varmeforsyningen have forskellig betydning og dermed handling. 

    Sundhedskrisestaben beslutter, hvordan der skal handles i den givne situation.

     

    Særligt for drikkevandsforurening

    Sundhedskrisestaben varsles via Fanø Vand og sikrer, at retningslinjerne herfra følges og når ud til udsatte borgere via plejepersonalet.

    Evt. fremskaffelse af rent drikkevand sker i samarbejde med det generelle beredskab.

    Ved drikkevandsforurening træder de lokale beredskabsplaner i kraft.

     

    Særligt for Cura

    Instruksen ”Nedbrud Cura” ligger sammen med action cards.

     

    Særligt ved fejl på ABA-anlæg på Fanø Plejecenter

    Der skal gås brandrunderinger på Fanø Plejecenter.