Fritvalgsleverandør
Læs mere om Fritvalgsleverandør her.
Som CVR-registreret leverandør skal du udføre den visiterede hjælp med samme kvalitet, som hvis hjælpen blev udført af den kommunale hjemmepleje. Kommunen skal ikke godkende de valgte CVR-registrerede leverandører. Men kommunen har en forpligtelse til at sikre, at hjælpen leveres med rette kvalitet.
Som fritvalgsleverandør har du pligt til at informere Fanø Kommune om ændringer i borgerens behov for hjælp.
Som fritvalgsleverandør skal du følge Fanø Kommunes Kvalitetsstandarder.
Du finder kvalitetsstandarderne her. Kvalitetsstandarderne revideres én gang årligt.
Der gøres opmærksom på, at borgeren som udgangspunkt alene kan få udført den hjælp, der er truffet afgørelse om og som fremgår af fritvalgsbeviset.
Borgeren har dog ret til fleksibel hjemmehjælp efter servicelovens § 94 a. Fleksibel hjemmehjælp betyder, at borgen kan vælge en helt eller delvis anden hjælp, end den, der er truffet afgørelse om, jf. servicelovens §§ 88 og 89. En tilkendt ydelse, som borgerne fravælger, kan ikke efterfølgende kræves leveret.
servicelovens §91 og om kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp efter servicelovens § 83
Nr. 344 af 26. marts 2013
§ 1. Kommunalbestyrelsen skal stille krav om, at leverandøren, som kommunalbestyrelsen har indgået kontrakt med, eller som borgerne har antaget via fritvalgsbeviset, skal informere myndigheden om ændringer i modtagernes behov for hjælp, samt om, hvordan denne information fra leverandøren skal formidles.
Kvalitetskrav til leverandører af hjemmehjælp
§ 9. Kommunalbestyrelsen har pligt til at stille kvalitetskrav til den leverandør, som borgerne måtte vælge via fritvalgsbeviset. Kvalitetskravene skal afspejle kommunalbestyrelsens kvalitetsstandarder her for indholdet og levering af hjælp efter servicelovens § 83, jf. servicelovens § 139. Kvalitetskravene skal udgøre en del af den kontraktlige aftale mellem borgerne og de valgte leverandører efter fritvalgsbevisordningen.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal stille de samme kvalitetskrav til leverandørerne i ordningerne efter servicelovens § 91, stk. 2, nr. 1 og 2. Det skal sikre ensartede kvalitetskrav i forhold til udførelsen af hjælpen til borgerne, og at der ikke sker forskelsbehandling af leverandørerne. Kvalitetskravene skal være saglige og konkrete og må ikke være konkurrenceforvridende.
Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven
(Vejledning nr. 2 til serviceloven) Nr. 9341 af 8. maj 2015
Af punkt 139 fremgår blandt andet
Fleksibel hjemmehjælp
Borgeren med fritvalgsbeviset som udgangspunkt alene kan få udført den hjælp, der er truffet afgørelse om, jf. dog borgernes ret til fleksibel hjemmehjælp efter servicelovens § 94 a. Borgere, der modtager hjælp efter servicelovens § 83, har således ret til fleksibel hjemmehjælp efter servicelovens § 94 a, hvormed borgeren kan vælge en helt eller delvis anden hjælp, end den, der er truffet afgørelse om, jf. servicelovens §§ 88 og 89. En tilkendt ydelse, som borgerne fravælger, kan ikke efterfølgende kræves leveret.
Det vil være op til kommunalbestyrelsen at vurdere, om borgernes brug af fleksibel hjemmehjælp efter servicelovens § 94 a giver anledning til tvivl om borgernes reelle hjælpebehov, og dermed om der er anledning til at foretage en revurdering af dette behov. Kommunalbestyrelsen vil kunne følge og registrere borgernes anvendelse af fleksibel hjemmehjælp via leverandørernes dokumentation og fakturering for den udførte hjælp, uanset om kommunalbestyrelsen har tilrettelagt borgernes frie valg ved indgåelse af kontrakt, jf. servicelovens § 91, stk. 2, nr. 1, eller efter § 91, stk. 2, nr. 2 ved fritvalgsbeviser.
Som fritvalgsleverandør skal der sendes elektronisk regning 1 x månedlig pr. visiteret borger. Regningen skal indeholde navn, cpr.nr., dato for leveret ydelse.
Sammen med regningen skal fritvalgsleverandøren dokumentere den udførte hjælp hos den visiterede borger via nedenstående indberetningsskema.
Betalingsfristen er løbende måned + 14 dage.
Elektroniske regninger sendes til EAN.nr 5798004818091.
Borgere, der er visiteret til hjælp til praktiske opgaver efter Serviceloven § 83, kan vælge mellem den kommunale leverandør, Fanø Kommune, eller en privat cvr. registreret leverandør i form af et Fritvalgsbevis.
Et Fritvalgsbevis giver borgeren mulighed for selv at købe den hjælp, han eller hun er visiteret til. Borgeren får dermed mulighed for at indgå en aftale med en CVR-registreret virksomhed, til at udføre den visiterede hjælp.
Kommunen afregner direkte med leverandøren. Fanø Kommune afregner den faktiske pris med den valgte leverandør, dog jf. Fanø kommunes takstblad.
Har man fået et Fritvalgsbevis, kan man som udgangspunkt kun få udført den hjælp, der er truffet afgørelse om.
I særlige tilfælde kan kommunen beslutte, at man ikke kan, eller ikke længere kan tilbydes et Fritvalgsbevis. Det er såfremt visitationen vurderer, at man ikke er i stand til at håndtere dette, f.eks. som følge af demens eller anden svækkelse. Kommunen skal så i stedet tilbyde kommunal hjemmehjælp og give en skriftlig begrundet afgørelse herom. Kommunen kan i særlige tilfælde også fratage modtageren ret til at få hjælp via Fritvalgsbeviset, hvis modtageren f.eks. ikke kan administrere ordningen. I så fald skal kommunen give modtageren en skriftlig begrundet afgørelse herom.
- Rengøring (svarende til en 2. værelses lejlighed)
- Skift af sengelinned
- Tøjvask
- at borgeren er hjemme på det aftalte tidspunkt.
- at borgeren deltager i det omfang, det er muligt.
- at borgeren er i stand til selv at give besked senest dagen før, hvis den aftalte hjælp skal aflyses eller ønskes flyttet.
Borgeren er forpligtet til at underrette visitator om helbredsmæssige ændringer og/eller ændringer i husstanden, der kan have betydning for hjælpen.
Fastlæggelse af ugedag og tidspunkt aftales mellem borger og leverandør.
Der kan forekomme aflysninger ved helligdage og efter borgerens ønske. Hvis der er aflysninger fra leverandørens side, tilbydes en ny tid indenfor 7 dage.
Hvis leverandør bliver mere end 1 time forsinket, skal borger have besked. Flytning af opgave planlægges mellem borger og leverandør. Behov for erstatningsbesøg ved indlæggelse eller behandling aftales i den konkrete situation mellem borger og leverandør.
Hvis borger aflyser for sent eller glemmer aftale tilbydes ikke erstatningsbesøg.
Som udgangspunkt skal leverandøren udføre den indsats, som er beskrevet i den skriftlige afgørelse. Borger kan helt eller delvist ønske at bytte til en anden hjælp end den, der er truffet afgørelse om.
Arbejdsmiljømæssige regler kan sætte en grænse for, hvilke ydelser der kan byttes til.
Bytteretten er begrænset af leverandørens faglige kompetencer samt faggrænser for det udførende personale.
Der kan ikke byttes til indsatser ud over den samlede vejledende tidsramme, som visitator har angivet.
Det er medarbejderen, der i dialog med borger beslutter, om det er forsvarligt og tidsmæssigt muligt at bytte ydelserne. Der kan ikke byttes til ydelser, som borger selv kan udføre. Hvis ydelser gentagne gange byttes, skal Visitationen vurdere, om bevillingen skal ændres.
Som leverandør af hjemmeplejeydelser udfører leverandør opgaver på vegne af Fanø Kommune, og leverandør er i den forbindelse, jf. Retssikkerhedslovens § 43, stk. 2, omfattet af reglerne i Forvaltningsloven og Offentlighedsloven i forhold til den opgave, der udføres. Herunder tavshedspligten som er beskrevet i Forvaltningslovens § 27 samt Straffelovens § 152. Leverandør skal sikre, at leverandør og dennes medarbejdere overholder tavshedspligten. Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens udløb eller ved den enkeltes fratrædende.
Leverandør har ansvaret for, at medarbejderen kan arbejde ud fra gældende faglige standarder og procedurer. Medarbejdere, der leverer praktisk hjælp, forventes at have kompetencer inden for rengøring og hygiejne.
Ændringer i kvalitetsstandarderne, herunder tidsmæssige ændringer, kan opstå som følge af ændrede lovgivningsmæssige krav, ændret afgørelse som følge af revisitation eller ændring i Fanø Kommunes aktuelle serviceniveau.
Leverandør er forpligtet til at gennemføre disse ændringer.
Ændringer i leverancen af indsatsområder som følge af lovgivning eller revisitation kan ske med dags varsel. Fanø Kommune vil dog bestræbe sig på at give et passende varsel.
Eventuelle ændringer i forhold til kvalitetsstandarderne og kvalitetskravene foretages af Fanø Kommune og vil fremgå på kommunens hjemmeside.
Leverandører af ydelser via Fritvalgsbevis, er forpligtet til at holde sig orienteret om ændringer i kvalitetsstandarderne på Fanø Kommunes hjemmeside.
Fanø Kommune forventer,
- at medarbejderne eller deres pårørende ikke modtager arv og gaver fra borgeren
- at såfremt leverandøren ankommer til en låst dør, er det leverandørens pligt at undersøge baggrunden for dette samt iværksætte de nødvendige handlinger, f.eks. kontakt til pårørende eller låsesmed og politiet
- at leverandøren observerer, om der er ændringer i borgerens behov og melder tilbage til Visitationen med henblik på justering af hjælp. Formålet er, at sikre at den bevilgede hjælp justeres og ændres, så den svarer til borgerens aktuelle behov.
Når borger vælger en privat leverandør udarbejder visitationen et Fritvalgsbevis som sendes eller udleveres til borger.
Borger vælger en Cvr. registreret leverandør og udfylder samt underskriver Fritvalgsbeviset sammen med leverandøren.
Det underskrevne Fritvalgsbevis skal returneres til Visitationen inden Fanø kommune kan betale en regning fra leverandøren.
Leverandøren aftaler med borger tidspunkt for besøg i hjemmet, og
iværksætter ydelsen i overensstemmelse med den visiterede tid og udfra den til enhver tid gældende kvalitetsstandard (Fanø kommunes hjemmeside).
Leverandøren har mulighed for at tilbyde tilkøbsydelser ud over de opgaver, som den enkelte borger er visiteret til at modtage, jf. visitationsafgørelsen og kvalitetsstandarden.
Hvis en leverandør indgår aftale med en borger om tilkøbsydelser, betaler borger selv for disse.
Tilkøbsydelser, som aftales mellem leverandøren og borgeren, er uden økonomiske forpligtelser for Fanø Kommune.
Fanø Kommune foretager en revurdering af borgerens behov for hjælp, efter de til enhver tid gældende regler.
Fanø Kommune har ansvar for at kontrollere, at ydelserne leveres til borgerne, i den foreskrevne kvalitet og til den visiterede tid.
Fanø Kommune har udarbejdet et skema til opfølgning på leverancer og kvalitet i udførelsen https://www.fanoe.dk/erhverv/fritvalgsleverandoer
Leverandøren har pligt til at dokumentere hvornår ydelserne leveres og om der er evt. afvigelser. En gang om måneden, i forbindelse med at de fremsendes en regning til kommunen, skal leverandør udfylde skemaet på kommunens hjemmeside.
https://www.fanoe.dk/erhverv/fritvalgsleverandoer
Fanø Kommune vil fortløbende følge op på:
- At de visiterede ydelser leveres inden for de til enhver tid gældende rammer.
- At leverandørens indberetninger angående afvigelser og varige ændringer i borgerens forhold, der berettiger eller begrunder en revurdering, er korrekte.
- At leverandøren efterlever de værdier og normer, der er beskrevet i forbindelse med kvalitetsstandarderne.
Leverandør sender faktura på leverede ydelser til deres faste timepris. Leverandøren kan dog max fakturere timepris ifølge Fanø Kommunes frit valgs pris. Tid og omkostninger vedrørende transport samt administration og udvikling honoreres ikke særskilt, men er indregnet i timeprisen, idet der ikke sker særskilt afregning ud over det for den enkelte borger leverede tidsforbrug. Priserne er eksklusiv moms.
Elektroniske regninger sendes til EAN.nr 5798004818091.
Regningen skal indeholde oplysninger om borgerens navn, ydelsens art og tidsforbrug hos den enkelte borger.
Leverandøren dokumenterer månedsvis den udførte hjælp via skema på Fanø kommunes hjemmeside
Fanø Kommunes frit valgs pris reguleres en gang årligt pr. 1. januar.
Prisregulering kan derudover altid finde sted, hvis der sker ændringer i serviceniveauet eller kvalitetskravene der har betydning for frit valgs prisen. Prisregulering vil altid varsles mindst 3 måneder.
Takster pr. 1/1-2024
Frit valg:
Praktisk bistand 414 kr. pr. time
Personlig pleje, hverdage 444 kr. pr. time
Personlig pleje, øvrig tid 739 kr. pr. time
*Visitationen på tlf. 76 66 08 60 (Tryk 1) mellem klokken 8.30 og 10 eller på mail: visitator@fanoe.dk