Gå til hovedindhold

Byggeri

Læs mere om Byggeri her.

Indhold

    Pr. 1. maj 2015 opkræves der gebyr for byggetilladelse pr. forbrugt sagsbehandlingstime efter byggeloven.

    For mere information: Fanø Kommunes takstfolder

    Byggetilladelser og anmeldelsessager

     

    Der er i øjeblikket en forlænget sagsbehandlingstid grundet generel travlhed.

    Sagsbehandlingstiden er afhængig af, at alle nødvendige tilladelser foreligger herunder:  

    Fra Esbjerg Kommune:

    • Godkendelse i henhold til naturbeskyttelseslovens §3 
    • Godkendt nedsivningstilladelse 
    • Dispensation vedr. skovbyggelinje 

    Fra Fanø Vand A/S:

    • Tilslutning til kloakering

    Bemærkning til sagsbehandlingstid

    Fanø Kommunes sagsbehandlingstid afhænger af, hvad der søges om. De angivne tider regnes fra modtagelse af et fyldestgørende og komplet materiale.

    Fanø Kommune yder generel vejledning i forhold til den gældende lovgivning. Det er altså muligt at få en dialog med en sagsbehandler omkring et konkret projekt. Kommunen kan ikke give løsninger, men blot udlægge reglerne. Derfor anbefales generelt at tage kontakt til en rådgiver, det være sig ingeniør, arkitekt el. lign.

    Rådgivere kan med fordel indgå en dialog med kommunen i forhold til planmæssige og brandtekniske forhold, for på den måde at sikre at ansøgningsmaterialet lever op til byggelovens krav.

    Forhåndsdialogen er et vigtigt redskab til at få afklaret eventuelle problematikker allerede i projektets skitsefase, hvor det stadig er relativt enkelt at foretage ændringer.

    I forhåndsdialogen forholder byggesagsbehandleren sig til de overordnede vurderingsparametre som tilpasning til stedet, arkitektur samt gældende lovgivning, og selve dialogen kan resultere i en forhåndstilkendegivelse. Derfor opfordrer Fanø kommune til, at der afholdes en forhåndsdialog, når der foreligger et skitseprojekt.

    Forhåndsdialogens karakter vil typisk afhænge af projektets størrelse. I de større byggesager afholdes formelle og organiserede forhåndsdialoger, hvor medarbejdere fra relevante afdelinger kan deltage. En god dialog vil spare meget tid for alle parter i det efterfølgende forløb og styrke kvaliteten af det endelige produkt.

    Forhåndsdialogen betyder ikke, at byggesagsbehandlingen sker på stedet. Dialogen er udelukkende opklarende og styrende for byggesagen.

    Afklaring under forhåndsdialogen

    Under forhåndsdialogen afklares rammerne for byggeprojektet, som f.eks. principielle spørgsmål vedr. lokalplanbestemmelser, bebyggelsesregulerende bestemmelser og brandforhold, ligesom der kan indgås aftaler om f.eks. tidsplaner og nødvendigt ansøgningsmateriale mellem ansøgeren/ejeren og bygningsmyndigheden.

    Det er ofte også i denne fase, det afklares, om der skal benyttes deltilladelser, så byggeriet kan påbegyndes, uden at alle forhold i byggesagen er endeligt afklaret. Herved kan bygningsmyndigheden sikre sig, at f.eks. alle nødvendige statiske beregninger og tegninger for den følgende etape foreligger, inden den enkelte deltilladelse gives.

    Forhåndsdialogen ændrer ikke på, at det er bygherre, der er ansvarlig for byggeriet og projektet. Det vil sige, at det fortsat er bygherres ansvar, at projekteringen af byggeriet er i overensstemmelse med gældende bestemmelser, og at det nødvendige materiale udarbejdes.

    Kontakt Plan og Byg og book en forhåndsdialog

    Byggeriets regler

    Hvis du vil opføre et nyt byggeri, skal du søge byggetilladelse digitalt

    Byggeloven gælder for opførelse, ombygning og nedrivning af bebyggelsen og har til formål, blandt andet, at sikre sikkerhed og sundhed i byggeriet samt fremme tilgængelighed og klimavenligt byggeri.

    Bygningsreglementet er en bekendtgørelse under byggeloven og opstiller konkrete krav til byggeri, som sikrer, at byggelovens formål imødekommes. Bygningsreglementet gælder for de fleste former for bygninger og konstruktioner. Bygningsreglementet angiver ikke hvordan man bygger, men angiver et minimumsniveau for byggeriets egenskaber. 

    Ud over byggeloven og bygningsreglementet kan der være anden lovgivning, som er relevant i forbindelse med byggearbejde.

    Det kan være planloven, som blandt andet regulerer byggeri i landzone og i lokalplanlagte området, eller miljøbeskyttelsesloven som blandt andet varetager naturområder, håndtering af regn- og spildevand.

    Det er bygningsejer, der har ansvar for at overholde alle relevante love, men du kan få vejledning hos din kommune om hvilke lovgivning, der er relevant i forbindelse med dit byggeprojekt.

    I praksis er det den enkelte kommune, der behandler byggesager i kommunen og udsteder byggetilladelse og eventuel dispensation.

    Kommunen behandler byggesager i henhold til bygningsreglementet, men på visse områder kan kommunen fastsætte strammere eller anderledes regler end bygningsreglementet foreskriver, og det sker ved, at kommunen vedtager en lokalplan.

    Der kan også være begrænsninger for, hvad du må gøre ved dit hus eller grund. Den slags begrænsninger fremgår af tinglyste servitutter, også kaldet deklarationer, som fremgår af en udskrift fra tingbogen.

    Ansøgning om byggetilladelse skal indsendes digitalt til din kommune via ansøgningsportalen Byg og Miljø. Hvis du på grund af særlige forhold ikke kan anvende det digitale ansøgningssystem, kan du få hjælp hos din kommune. Har du spørgsmål til din byggesag, skal du henvende dig til din kommune.

    I forbindelse med ansøgning om byggetilladelse til opførelse af en bolig, skal der foreligge et tilbud på en byggeskadeforsikring. En byggeskadeforsikring løber i 10 år, og er uopsigelig i denne periode. Forsikringen træder i kraft, når byggeriet afleveres til dig som forbruger.

    Byggeskadeforsikringen gælder for byggeri, der hovedsageligt skal anvendes til helårsbeboelse.Forsikringen skal tegnes af den professionelle bygherre, når der opføres ny helårsbeboelse eller ombygges eksisterende bebyggelse til ny helårsbeboelse, og hvor ombygningen er væsentlig .

    Der er forsikringspligt i de tilfælde, hvor den professionelle bygherre står for hele byggeprocessen og dermed indgår aftalerne med de entreprenører, der skal opføre din bolig. Der vil således være forsikringspligt i de tilfælde, hvor du som forbruger køber både projekt og grund samtidig og i de tilfælde, hvor du som forbruger ejer grunden i forvejen.

    Det er den professionelle bygherre, som du har indgået aftale med, der skal tegne en byggeskadeforsikring, også selvom bygherre betinger sig, at du selv skal indgå aftaler med en eller flere nærmere angivne entreprenører om opførelsen af en del af din bolig.

    Bopælspligt indebærer, at du som ejer af en helårsbolig har pligt til at sørge for, at boligen er beboet mindst 180 dage om året – enten af dig selv eller udlejet til en anden.

    Bopælspligten er reguleret i Boligreguleringslovens kapitel 7 om benyttelse af boliger. Grænsen på de 180 dage nævnes ikke i loven, men er praksis på grund af Skatteministeriets regler om skattepligt.

    Kommunen fastlægger i lokalplaner, hvilke helårsboliger inden for kommunegrænsen, der har bopælspligt.

    Bopælspligten er indført for at undgå affolkning i landdistrikterne, at modvirke dannelse af ”sommerhuskvarterer” i områder, der er tiltænkt til helårsbeboelse samt at forhindre uhæmmet spekulation i boligmarkedet

    Undtagelser

    Der er dog undtagelser fra reglen om bopælspligt:

    • Nybyggede boliger bliver ofte først omfattede af bopælspligt, når de er blevet benyttede til helårsbolig – det vil sige med tilmelding til folkeregistret.
    • Bopælspligten gælder ikke, hvis du er ved at sælge din helårsbolig. Du må altså gerne flytte til en anden bolig – også selv om du kommer til at overskride de 180 dage.
    • Flexboliger er helårsboliger, hvor kommunen har givet tilladelse til anvendelse som fritidsbolig.
    • Kommunen kan også vælge at sløjfe bopælspligten for særlige områder – eller endda for hele kommunen.

    Kontakt altid kommunen for at finde ud af, om der er bopælspligt på en bestemt helårsbolig – eller om boligen fx har status som flexbolig.

    Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at ansøge om bygge- og miljøtilladelser, kan du anmode om Digital Fuldmagt.

    29.11.2024 10:20 - Indhold hentet fra Borger.dk
    Skrevet af Social- og Boligstyrelsen

    Der udstedes ikke byggetilladelse før Fanø Kommune har modtaget tilladelse til nedsivning fra Esbjerg Kommune eller bekræftelse på tilslutning til kloak fra Fanø Vand A/S

    Anmodning om tilslutning til vand og til kloak skal ske direkte til:

    Fanø Vand A/S
    Stadionvej 11a
    6720 Fanø
    Susanne Brøner Tlf: 2445 0088 sb@fanoevand.dk

    Private spildevandsanlæg må ikke etableres eller omlægges inden Esbjerg kommune (grundet forpligtende samarbejde) har givet tilladelse hertil.

    Etablering af spildevandsanlæg må kun udføres af en autoriseret kloakmester, som i de fleste tilfælde også står for udarbejdelse af ansøgningsmaterialet og hjælp til ejeren i forbindelse med valg af spildevandsløsning.
    For yderligere information og ansøgning se Esbjerg Kommunes hjemmeside (åbner i nyt vindue)

    Ansøgning om etablering af jordvarmeanlæg skal ansøges ved Esbjerg Kommune (grundet forpligtende samarbejde).
    Der udstedes ikke byggetilladelse før Fanø Kommune har modtaget tilladelse til jordvarme fra Esbjerg Kommune.
    For yderligere information og ansøgning se Esbjerg Kommunes hjemmeside (åbner i nyt vindue)

    Oplysninger til BBR registreringer
    Anmeldelse af bygge- og anlægsaffald
    Takstfolder

    Kontakt

    Arkitekt Cand. Arch.

    Frederik Wandall

    Fagområder: Projektledelse, planlægning og byggesagsbehandling