Overordnet bliver det billigere for private at være tilsluttet kommunens affaldsordning, mens det bliver dyrere for erhvervskunder.
Du kan se de nye affaldstakster her.
Formanden for Fanø Kommunes Natur-, erhvervs- og teknikudvalg, Mille Renée Larsen, forklarer om ændringerne:
”På grund af de senest års ændringer i forbrug og regelsæt har kommunen konsolideret grundlaget for beregning af taksterne, så taksterne hviler på et mere robust fundament. Som privat bruger kan man glæde sig over, at taksterne samlet er lavere, og at hvis man er opmærksom på sit forbrug, så er der mulighed for at mindske sine udgifter til affald yderligere. Incitamentet til adfærdsændring er tydeligere nu end de var tidligere.”
Baggrunden for ændringerne
Affaldsområdet er et såkaldt ”hvile i sig selv område” - dvs. at alle udgifter til indsamling og behandling af affald skal dækkes gennem brugertakster.
Affaldstaksterne fastlægges en gang om året af Byrådet i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for det kommende år. I de seneste år er affaldstaksterne ved den lejlighed alene blevet pristalsreguleret, så de matcher udviklingen i udgiftssiden.
Med jævne mellemrum er der imidlertid behov for at gennemgå baggrunden for takstfastsættelsen mere nøje for at opfange de forskydninger, der måtte være mellem forbrugsmønstrene for private og erhvervskunder, mellem de forskellige affaldsfraktioner og i forhold til behandlingsmulighederne for det indsamlede affald.
En sådan nøjere gennemgang har Fanø Kommune foretaget i forbindelse med fastlæggelse af taksterne 2025.
Det har ligeledes været medvirkende til en nøjere gennemgang, at der i de senere år er foretaget en skærpelse af lovgrundlaget, herunder etablering af et statsligt tilsyn med kommunernes affaldsordninger, samt præcisering af forholdet til erhvervskunder.
Den nøjere gennemgang er foretaget i samarbejde med revisionsfirmaet BDO og har resulteret i en konsolideret takstberegningsmodel, der på baggrund af viden og statistik om brugsmønstre fordeler udgifterne til affaldsordningen mellem private, erhverv og de forskellige affaldsfraktioner.
I forhold til erhverv er det et lovkrav, at kommunens tilbud og ydelser ikke må virke konkurrenceforvridende i forhold til tilbud fra private firmaer. Det betyder, at for ydelser, der er helt sammenlignelige, vil man opleve, at erhverv betaler en takst, der er højere end private brugere. Det må kommunen ikke ændre på.
Overordnet om ændringerne
Gennemgangen af baggrunden for takstfastsættelserne viser som nævnt, at erhverv bidrager med en større andel af affald, herunder på genbrugsstationen, end det tidligere har været vurderet. Den forskydning betyder, at den samlede betaling for private brugere fra nytår bliver lavere mens den stiger for erhvervsmæssige brugere. Desværre stiger taksten procentvist mere for erhvervsbrugere end den falder for private brugere. Det skyldes, at der er mange private brugere men forholdsvist få erhvervsbrugere – dvs. at hvis den samme udgift fordeles på begge grupper, så bliver udgiften pr. bruger højere for erhverv end private.
Gennemgangen har ligeledes vist, at flere udgifter kan henføres til de enkelte fraktioner, hvilket har givet mulighed for en forskydning af de udgifter, der dækkes af en fast årlig takst til de variable takster for de enkelte fraktioner, beholderstørrelser og tømningsfrekvenser.
Det faste årlige bidrag for private – som vi har valgt lejligheden til at omdøbe til ”grundbidrag”, hvor det tidligere hed ”boligbidrag” – er derfor mindre fremadrettet mens de variable takster er højere. Det betyder, at hvis man kan nøjes med en mindre beholder eller en lavere tømmefrekvens, så er der mere at spare end tidligere. Så der er god grund til at være opmærksom på ens faktiske behov og at søge at generere mindre affald.
Erhvervsmæssig anvendelse af genbrugsstationen
For den erhvervsmæssige anvendelse af genbrugsstationen betales der en takst for hvert besøg. Tidligere har man skulle været tilmeldt som erhvervsmæssig bruger, og have en såkaldt ”G-bizz” liggende i bilen for at registrere hver brug af genbrugsstationen. Det har vi i 2024 ændret, så man nu registreres via en nummerpladescanning.
Dermed slipper man for at skulle huske sin G-bizz, ligesom erhverv, der ikke har været meldt til ordningen - f.eks. en håndværker, der kommer udefra og kun lejlighedsvist arbejder på Fanø - også vil bidrage til dækning af udgifterne til genbrugsstationen og behandlingen af affaldet.
Udgiften pr. besøg for erhverv stiger i 2025 betydeligt. Det skyldes også her bl.a. at mængden af indleveret affald fra erhverv har været undervurderet. Det spiller dog også ind, at kommunen endnu ikke har et helt sikkert grundlag for at vurdere antallet af besøg, der er en væsentlig faktor for beregning af taksten pr. besøg.
Med indførelsen af nummerpladeregistrering vil kommunen efterhånden få et bedre grundlag, og det vil have indvirkning på taksten pr. besøg. ”Hvile i sig selv”-princippet betyder, at skulle taksten i et år være for højt fastsat, så det medfører, at er opstår et ”overskud”, så vil det skulle modregnes i efterfølgende års takstfastsættelse og dermed bidrage til en lavere takst.