Gå til hovedindhold

Anmeldelse om mistanke

Læs mere om Anmeldelse om mistanke her.

Indhold

    Her kan du anmelde en mistanke om misbrug af offentlige ydelser eller anden undring f.eks. manglende overholdelse af bopælspligten.

    Vi skal stoppe misbrug af sociale ydelser og sikre, at ingen borgere får udbetalt sociale ydelser, som de ikke har ret til. Som kommune kan vi lave store besparelser, hvis vi kan begrænse antallet af tilfælde, hvor der er udbetalt penge på et forkert grundlag.

    Det handler ikke om at forfølge de borgere, der lovligt modtager ydelser fra det offentlige. Det drejer sig om at sikre, at borgerne får de ydelser, de er berettiget til hverken mere eller mindre.

    En anmeldelse er oplysninger om en anden persons forhold. Fanø Kommune undersøger oplysningerne i anmeldelsen og ser på, om den anmeldtes forhold har ændret sig på en måde, der kan have betydning for de ydelser, den anmeldte modtager. 

    En anmeldelse kan aldrig stå alene; det betyder, at Fanø Kommune altid vil se på, om der er sammenhæng mellem nye oplysninger og de oplysninger, der allerede har adgang til.

    Handler anmeldelsen om noget, der ikke vedrører ydelser fra Fanø Kommune, sendes anmeldelsen videre til rette myndighed, fx SKAT, Udbetaling Danmark eller politiet.

    Som anmelder får du ikke svar på anmeldelsen, for som anmelder er du ikke part i sagen og har ikke ret til at kende Fanø Kommunes vurdering af oplysningerne i anmeldelsen.

    Hvis en borger giver urigtige oplysninger til kommunen eller undlader at oplyse visse personlige forhold. Det kan for eksempel være oplysninger om, hvor borgeren reelt bor, at borgeren er samlevende, eller at borgeren arbejder sort. Og ved ikke at give den slags oplysninger kan det være, at borgeren modtager offentlige ydelser, som personen ikke har ret til.

    Hvis du ønsker at anmelde en mistanke kan det ske på flere måder:

    Telefonisk: Du ringer til Fanø Kommune og videregiver dine oplysninger. På denne måde har medarbejderen mulighed for at stille uddybende spørgsmål, der gavner den videre sagsbehandling. Telefonnummeret du skal bruge ved telefonisk henvendelse er: 76 660 660

    Brev: Du skriver din anmeldelse og sender den med brev. Ved denne form for anmeldelse er det vigtigt, at du noterer så mange oplysninger som muligt. Det kan være svært for os at vide, hvad det drejer sig om, hvis der for eksempel kun står: Tjek adresse eller han arbejder sort.

    Digitalt: Brug selvbetjeningsløsningen nederst på siden. Her kan du anmelde din mistanke med dit navn eller som anonym.

    Du skal gøre op med dig selv, om du ønsker at oplyse dit navn i forbindelse med din anmeldelse, eller om du ønsker at anmelde anonymt. Din anmeldelse vil under alle omstændigheder blive en del af en personsag, og derved omfattet af samme persons ret til aktindsigt.

    Hvis du lægger navn til anmeldelsen, vil den anmeldte således blive bekendt med din identitet, hvis vedkommende anmoder om aktindsigt. Du kan ikke oplyse dit navn, anmelde en borger og derefter sige, at du ønsker at være anonym. Medarbejderen har nemlig notatpligt. Derfor bliver dit navn noteret.

    Når Fanø Kommune modtager en anmeldelse om mistanke om misbrug af offentlige ydelser, undersøges den anmeldtes forhold.

    En anmeldelse om snyd betyder ikke, at den anmeldte bliver mistænkt for noget ulovligt, eller automatisk mister retten til at få ydelser udbetalt. Anmeldelsen fører til, at Fanø Kommune indleder en kontrolundersøgelse. Det vil sige, at den anmeldtes forhold bliver undersøgt, fordi Fanø Kommune har pligt til at sikre, at udbetalinger til borgerne er rigtige.

    Anmeldelse af mistanke
    Anmeldelse af mistanke (Anonym)