Gå til hovedindhold

Status på klimatilpasning

Fanø Kommunes opstartede og igangværende klimatilpasningsprojekter sammen med grundejerforeningerne Fanø Vesterhavsbad, Rindby Strand, Sønderho sommerhusområde og Bjerges Leje.

6. okt. 2025

Privatfoto bragt med tilladelse

Indhold

    Hvem har ansvaret?

    Som udgangspunkt er det den enkelte grundejer, der har ansvaret. Det vil sige, at kommunen er ansvarlig for kommunens grunde, herunder de offentlige veje, mens det er den enkelte grundejernes eget ansvar at klimatilpasse på egen grund.

    Lovmæssig er vi som kommune forpligtet til, at vores infrastrukturer skal kunne modstå en 5-års hændelse - altså en begivenhed, som statistisk forventes at ske én gang hvert 5. år - uden at forårsage oversvømmelse eller funktionssvigt. Skybruddene er kraftigere og kommer oftere, og vi har fra 2026 afsat 1 million kr. årligt til klimatilpasning for at sikre vores borgere bedst muligt.

    Vi vil gerne hjælpe grundejerne, og derfor hjælper vi klimatilpasningsprojekterne i gang. Vi støtter også økonomisk i den såkaldte screeningsfase, indtil vi er sikre på, at projektet er realiserbart. Derudover tilbyder vi grundejerne sparring i eget projekt, også ift. myndighederne.

    Henvend dig kun ved unormale oversvømmelser

    Teknisk forvaltning får mange henvendelser om oversvømmelser. Det er vigtigt at sige, at der ikke er grund til bekymring, når der lejlighedsvis står vand i grøfter, vandløb, bassiner m.m.

    Unormale oversvømmelser er langvarige oversvømmelser, herunder oversvømmelser af veje, boliger m.m.

    Vi vil gerne bruge vores ressourcer effektivt på klimatilpasning, og derfor sætter vi pris på, at du kun henvender dig i forbindelse med unormale oversvømmelser.

    Hvad kan du selv gøre?

    Det er en god idé at tjekke tagrender og riste og sikre sig, at der ikke ligger blade, grene m.m. Derudover anbefaler vi, at du orienterer dig på Beredskabsstyrelsens hjemmeside.

    Digeprojekt afventer undersøgelser

    I Sønderho er digeprojektet sat på pause, mens vi undersøger forholdene ved skybrud og tilpasning. Resultaterne forventes klar ved årsskiftet 2025-2026.

    I den forbindelse har vi renset vejafvandingskloakken og en del dræn i Sønderho, ligesom vi har lavet tv-inspektion, så vi får registreret alle kloakledninger og brønde. Vi er også ved at undersøge årstidsvariationerne i grundvandsstanden, og derfor er der opsat syv pejleboringer. De forventes at skulle blive siddende mindst indtil til sommer 2026. Vi opstiller også snarest en regnmåler ved Bakskuld.

    Tak for at bidrage til overblik

    Ud fra grundejernes indberetninger af oversvømmelser i vinteren 2023, har vi udarbejdet et oversvømmelseskort, som ses nedenfor. Indberetningerne er meget brugbare i forhold til at se, hvilke områder, der er hårdest ramt ved oversvømmelser.

    Vi vil bruge kortet til at kalibrere en hydraulisk model, som vi er ved at opstille for området. Modellen beregner, hvor store mængder der tilledes ved forskellige skybrudshændelser (20-, 50- og 100-års hændelser), og hvor skybrudsvandet vil lægge sig.

    oversvømmelseskort sønderho indberetninger 2024