Brug 2 sekunder mere på at orientere dig i krydset

De mest hyppige ulykkestyper fremgår af  nedenståënde figur

Cyklist: Se dig ekstra godt for i krydset

De fleste cyklistulykker i trafikken sker i et vejkryds. Nu vil Fanø Kommune og Rådet for Sikker Trafik have bilisterne og cyklisterne til at holde bedre øje med hinanden, hver gang de kører ud i et kryds.

Antallet af cyklister på vejene stiger hvert år kraftigt, når det bliver forår og sommer. Men i takt med flere svinger sig op på cyklen og ud i trafikken, så stiger antallet af cyklistulykker desværre også, viser tal fra Vejdirektoratet.

Det kan og skal der gøres noget ved, lyder det fra Fanø Kommune, som er gået sammen med Rådet for Sikker Trafik for at gøre trafikken mere sikker for cyklisterne. Med kampagnen “Brug 2 sek. mere på at orientere dig i krydset" opfordrer man både bilister og cyklister til at holde bedre øje med hinanden, når man kører ind i et vejkryds. For syv ud af ti gange, hvor en cyklist kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken, sker det i et vejkryds. Læs mere på sikkertrafik.dk.

Ulykker kan have alvorlige følger

For at få antallet af cyklistulykker ned vil både bilister og cyklister i de kommende uger møde budskabet ”Brug 2 sek. mere” på gule plakater langs veje og cykelstier og malet på asfalten i flere byer. Kampagnens budskaber vises også på busser i de største byer og på sociale medier.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik har vist, at det har en effekt. Alene plakaterne og kampagnebudskaberne malet på vejen får syv ud af ti cyklister og bilister til at se sig bedre for, når de skal køre gennem et vejkryds. Og det er der brug for.

Hvert år er der i gennemsnit 550 cyklister, der enten kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken. De fleste af dem i et vejkryds, viser tal fra Vejdirektoratet.  Og årligt er der omkring 15.000 cyklister, der må en tur på skadestuen efter et trafikuheld. Det svarer til flere end 300 cyklister hver uge.

  • Det kan have store, menneskelige omkostninger, hvis man som cyklist kommer ud for en ulykke. Et styrt i asfalten kan betyde, at man brækker knogler eller måske slår sit hoved voldsomt, hvilket kan have følger i mange år efter ulykken. Der skal så lidt til, for at en ulykke sker. Men der skal også meget lidt til, for at den ikke sker, siger Liv Kofoed-Jensen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Gode råd til cyklister:

  • Brug 2 sek. mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
  • Vær opmærksom på højresvingende biler bagfra og venstresvingende biler forfra.

Gode råd til bilister:

  • Brug 2 sek. mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje.
  • Vær opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre.
  • Sænk farten.

Sådan sker de fleste ulykker i et kryds:

På Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside sikkertrafik.dk kan du se de fem mest almindelige ulykker i vejkryds.

Fakta: Syv ud af ti gange, hvor en cyklist kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken, sker det i et vejkryds.

Herunder tal for alle politikredse på antal dræbte eller alvorligt tilskadekomne cyklister i hver politikreds fra 2014-2018. Procenttallet viser, hvor mange af cyklisterne der kom til skade eller mistede livet i et vejkryds (kilde: Vejdirektoratet):

Dræbte og alvorligt tilskadekomne 2014-2018

Alle cykelulykker

Krydsulykker

Krydsulykker - andel

Bornholm

26

16

62%

Fyn

236

153

65%

Københavns Vestegn

189

157

83%

København

611

398

65%

Midt- og Vestjylland

204

137

67%

Midt- og Vestsjælland

131

101

77%

Nordjylland

243

174

72%

Nordsjælland

246

169

69%

Syd og Sønderjylland

186

133

72%

Sydsjælland

146

94

64%

Sydøstjylland

209

133

64%

Østjylland

283

205

72%

Total

2.710

1.870

69%